Langkawi

9 april 2017 - Langkawi Island, Maleisië

Foto's uploaden duurt erg lang door de slechte wifi dus die volgen nog!

Langkawi

Is het meest noord westelijke eiland van Maleisië.
Na Georgetown wilde ik even geen party hostel dus hebben mn Franse reisdinnetje en ik even een ander hostel gekozen.
Zij is van plan 2 jaar te reizen dus zij probeert op budget te leven en kiest voor een goedkoop party hostel.
Daar aangekomen blijken onze hostels echt precies naast elkaar te zijn.
Maar ook echt precies, onze trappen naar de ingangen hebben dezelfde hal.
Van het inchecken word ik blij.
Mijn dorm heeft afgescheiden bedden; een soort bunkertje en dus ook wat extra privacy. Heerlijk!
Op mijn dorm kom ik gelijk leuke mensen tegen. Ik raak aan de praat met een Australisch meisje, een Finse jongen en een Zwitserse jongen.
Er schijnt een night market te zijn en gaan hier met zn alle heen.
We bestellen 2 ubers en hoppa we zijn onderweg.
Uber taxi's (voor de niet wetende mensen onder ons) zijn lokale mensen die aangesloten zijn bij Uber (hiervoor heb je een app op je smartphone) en heb je een vaste prijs voor je rit.
Je geeft aan waar je naartoe wilt op de app en deze zoekt de dichtstbijzijnde uber chauffeur. Deze krijgt een melding op zijn smartphone en dan komt hij je halen.
Het wordt afgerekend via je creditcard dus geen cash nodig en ook geen oplichterij; geweldig dus!

Bij de night market aangekomen vallen we binnen in een gezellige bedrijvigheid!
Allemaal kleine kraampjes met allerlei soorten eten, veel gefrituurd maar er wordt ook veel vers gebakken.
Het eten is super goedkoop en smaakt heerlijk.
Gelijk bij binnenkomst ruiken we heerlijke kipsaté!
En nee geen kleine stukjes maar gewoon kipfilets geklemd tussen een soort houten tangetje.
Wat een overheerlijk gekruide kip; ik lik mn vingers er gewoon van af!
Daarna kies ik voor kleine pasteitjes met rund en aardappelvulling en kip en aardappelvulling.
Ook zien we een man keihard werken bij het drukste kraampje zijn de markt.
Van deegballetjes maakt hij vierkante pakketjes met vulling van rund en ei. Dit wordt vervolgens op een hete plaat gebakken tot het geheel gaar is.
Pasteitjes eet ik op al lopend over de markt. Ondertussen haal ik nog een lekker sapje en daarna gaan we met zn alle op de stoeprand zitten om ons rundpakketje op te eten.
Street food eten op de rand van de straat: heeft geeft dat kleine beetje extra gevoel!
En wauw, wat smaakt het allemaal heerlijk!
Ik betrap mezelf erop dat ik al voor (zeker) de derde keer zeg dat ik nog nooit zoiets lekkers heb gegeten.
Na de night market ga ik samen met de Zwitser en de Française terug richting het hostel en ploffen we neer op bean bags op het strand bij een bar.
Na een tijdje beginnen 3 lokale jongens met een vuurshow.
Dit, fijn gezelschap en een drankje erbij: super gezellig!

De volgende morgen huren we met zn drieën scooters en rijden het oostelijke gedeelte van het eiland rond.
Met een klein beetje zenuwen op het begin want in Maleisië wordt er links gereden.
Maar na een tijdje laat ik die zenuwen varen. Het gaat veel gemakkelijker af dan ik dacht, alsof ik nooit anders heb gekend.

We beginnen onze tocht met een prachtige Boeddhistische tempel.
De tempel heeft een grote Buddah gekerfd uit de bergen achter de tempel, wat een prachtig zicht!
 Daarna door naar een waterval. Dit natuurschoon gaat nooit vervelen, als de natuur al ooit gaat vervelen.
Hierna tuffen we door naar black sand beach.
Het zand hier is gemengd natuurlijk en zwart zand, het is een vreemd maar mooi zicht.
Als laatste bezoeken we een waterval maar dit blijkt alleen een rivier te zijn.
Kleine teleurstelling, maar het scooter rijden op zich is al een genot.
Het landschap van het eiland schiet aan je voorbij.
De wegen in Maleisië zijn over het algemeen goed dus je kan ook echt lekker om je heen kijken.
Het gas draaien we op de lange stukken helemaal open: van 50 naar 60, naar 80 tot ??
Wat een vrijheid, ik geniet er met volle teugen van.
Lijk ik toch meer op mn motormuis vader dan ik dacht!
Na deze heerlijke tocht hebben we een flink stuk van Langkawi gezien.
Het is ondertussen heldere hemel en een flink temperatuurtje, graadje of 30? Yeah: eerste keer strand in Maleisië!!!!
Eerst nog een lunch. We eten bij Yasmin; arabic Syrian food! Heerlijk!
Het strand ligt direct achter onze hostels.
We ploffen neer en genieten van de laatste volle zonuren.
Daarna mogen we genieten van een prachtige zonsondergang.
De beach bar heeft ondertussen de bean bags naar buiten gehaald.
Dat betekent maar 1 ding: bier!!!
We zitten tot ver na zonsondergang op strand, we hebben wat drankjes en leuke gesprekken. Om half 10 gaan we avond eten: deze keer Italiaans. Voor het eerst eet ik lekkere pasta in Azië!
Het lijkt alsof Maleisië alle keukens beheerst en wat een geluk is dat voor een echte liefhebber van eten zoals ik!
Ik kan deze dag niet anders beschrijven als perfect: het is ultiem genieten en ik voel me op en top! Nogmaals: wat een bofkont ben ik, ik ben zo dankbaar.
Wat deze dag nog meer perfect maakte is dat het Franse meisje met het idee kwam om na Langkawi naar Koh Lipe te gaan.
Koh Lipe is het meeste zuidelijke eiland van Thailand en het schijnt maar 45 minuten met de ferry vanaf onze huidige locatie te zijn.
Als ik de mensen mag geloven die er zijn geweest, dan is dit het meest mooie en meest paradijselijke eiland van Thailand!
Het was even zoeken want veel accommodaties zijn al volgeboekt, maar het lukt ons een slaapplek te vinden en zodra we de bevestiging binnen ben hebben, boeken we de ferry!
Yeah baby, over 2 dagen Koh Lipe!!

De volgende morgen gaan de Zwisterse jongen en ik met een tour island hoppen.
Wauw wat een tegenvaller haha!
Ach ja, dat hoort er ook tussen te zitten. Ik ga er verder ook niet over schrijven want het heeft geen toevoeging.
Voor de lunch eten we Franse hartige crêpes en als toetje een zoete. Als ik mn Franse reisvriendin mag geloven, dan zijn ze erg goed. Ze smaken heerlijk!
Daarna huren we weer scooters en touren dit keer rond het noord westelijke gedeelte van het eiland.
Met veel zweten komen we aan bij the seven wells. Een waterval die uitmond in 7 bronnen.
De bronnen lopen daarna verder naar beneden in een volgende waterval. Zoals ik al eerder schreef, het blijft prachtig om te zien!
We willen daarna met de kabelbaan omhoog naar de skybridge maar deze blijkt helaas nog gesloten voor testen na een periode van onderhoud.
Gelukkig hebben we de scooters tot de volgende dag en kunnen we de volgende ochtend nog naar de kabelbaan omhoog nemen voor we de ferry nemen naar Koh Lipe.
Terug bij de omgeving van ons hostel gaan we naar de beach bar waar we de eerste avond zijn geweest.
Weer een prachtige zonsondergang met lekkere drankjes, muziek en fijn gezelschap terwijl we weer genieten van een show van de vuurdraaiers. Zou dit ooit gaan vervelen?

Onze laatste ochtend staan we vroeg op om de kabel baan naar de top van de berg te nemen.
Het is de meest stijle kabel baan van de wereld.
Met al de groene bebossing is het een mooie rit naar boven.
Helemaal boven aangekomen hebben we een prachtig uitzicht over het hele eiland.
Een perfect afscheid van dit mooie eiland.

Next stop: Koh Lipe, het meest zuidelijke en zoals vele zeggen, het mooiste eiland van Thailand! Can't wait!

1. Sleut senior:
    12 april 2017
    Wat een mooi reisverslag weer zusje! Tranen in m'n ogen weer door dat enthousiastme dat er zo af spat!! Wat handig zeg, zo'n Ubertaxi kende ik wel maar dat het zo met een app kan wist ik niet! Gaaf!! En wat een lekker eten heb je weer op! Krijg gewoon water in m'n mond als ik het lees haha. Heerlijk he die avondjes op strand met zonsondergang en gezellige mensen, ik deed dat ook elke avond toen ik alleen reisde.. dat verveeld idd NOOIT!!! :)))
    Ik ben echt benieuwd wat je van Koh Lipe vindt!! Toch nog naar een Thais eilandje wauuwww ik vond het geweldig en jij zal vast ook genieten!
    Love you!! xxxxxxxxxxx
  2. Perry:
    12 april 2017
    Wat een geweldig verhaal weer bed! Ben echt zo super blij voor je dat je het zo leuk heb!! Ben super benieuwd hoe Koh Lipe is. Veel plezier daar Xxx
  3. Mama:
    12 april 2017
    Het was weer genieten wat een verslag Inderdaad ben je bofkont Benieuwd naar Koh Lipe. Hou van je. Dikke knuffel. XX
  4. Papa:
    12 april 2017
    Hoi lieverd! Superleuk verslag heb je weer! Grappig en mooi om te lezen. Doe wel voorzicht met die scooters ? ;) Lekkere Bourgondische weken ook, heerlijk! Heel veel plezier op Koh Lipe !!! Ik ben benieuwd ! Dikke kussen en knuffels ❤
  5. Sharon:
    14 april 2017
    Wat een avontuur maak jij mee!! Super om te lezen! Veel plezier nog lieverd! Geniet! Xx