Kuala Lumpur

4 april 2017 - Kuala Lumpur, Maleisië

Wat een geluksvogel, net iets meer dan 4 maanden thuis en ik mag mn rugzak weer inpakken!
Ondanks het drukke klussen in hun huis, brengen Jes en Per me naar Schiphol! Liefde <3

Dit keer vlieg ik met maatschappij Garuda Indonesia: een tussenstop op Jakarta en dan door naar Kuala Lumpur.
Met heel veel geluk heb ik een stoel net achter de business class met super veel beenruimte!
Het is dan ook een heerlijke vlucht. Filmpjes gekeken, waaronder Hacksaw Ridge (wat een film!!) en zelfs ook redelijk wat kunnen slapen.

Transfer op Jakarta verloopt soepel en het vliegtuig eten is redelijk, meer kan je niet verwachten!
Bij aankomst op Kuala Lumpur Airport kijk ik mijn ogen uit. Wat een mega vliegveld!
Je moet met een trein naar een volgend gebouw om je bagage op te halen..... hoe bizar is dat!
Als ik eindelijk langs de immigratie ben en mn bagage vind, ben ik niet blij. Ik zie dat mijn slot mist..
Zonder mn tas verder aan te raken ga ik naar een medewerker van het vliegveld.
Ze stuurt me naar de lost&found bali, die kut snapt niets van de situatie!
Daar aangekomen snapt de man achter de balie wel gelijk mijn zorg.
Onder toezicht van de man pak ik mijn rugzak uit op eventueel voor mij vreemde dingen die ik nooit eerder heb gezien.
Gelukkig kom ik niets tegen en ook al mijn eigen spullen vind ik terug! Pfoee ik zweette er wel van zeg..
Constant spookte in mijn achter hoofd het verhaal dat ik heb gelezen over de Australische vrouw die haar wakeboard niet had geseald en een vlucht naar Thailand nam.
Ergens tussen het inchecken van haar wakeboard en het landen in Thailand is er wiet bij haar wakeboard in de tas gestoken.
Zij, niet kunnen bewijzen dat het niet van haar was, zit nu in levenslange gevangenisstraf uit! Dat zijn de straffen in Azië..

Wat er met mijn slot is gebeurd zal ik nooit achterkomen, maar ik kan wel concluderen dat het waarschijnlijk een ongeluk is geweest. Ikea-6euro kwaliteit misschien? Achter me laten en eindelijk onderweg naar mooie dingen!
De rit van het vliegveld naar mijn Airbnb appartement geniet ik al. YES! Weer in Azië, wat fijn om terug te zijn!
Ja mensen, reizen is ECHT verslavend!

Ik kom aan bij een luxe appartementencomplex en de huiseigenaar, Armin, staat al op me te wachten.
Het is een ruim appartement, op de 20ste verdieping in block A.
Ik deel de woonkamer en keuken met een Japans stel.
Tenminste, geloof ik? Ik heb ze verder niet gezien.
Mijn kamer en badkamer zijn fantastisch! De linker wand van de slaapkamer bestaat uit glad en kijkt uit over Kuala Lumpur! Zie foto, het is prachtig!
Mijn badkamer is en suite, met wc en stortdouche: beter kan niet!

De eerste avond besluit ik alleen nog even te douchen en wat te gaan eten. Reizen is vermoeiend.
Mijn eerste dag in Kuala Lumpur is genieten; net onder de 30 graden en af en toe wat wolken!
Ik begin de dag met een bezoek aan een shopping mall. Kuala Kumpur staat bekend om zijn talloze luxe shopping malls, dus je moet er in ieder geval eentje bezoeken!
Wat groot, luxe en barkoud van de airco haha!
Ik drink mn (alweer) derde starbucks van mn vakantie en ontbijt met rijst en kip, zo hoort dat in Azië hehe! Ik vind het heerlijk.

Snel weg daar, shopping malls met winkels als H&M, Monki, Clarks, MAC etc. hebben we thuis ook!
Het centrum bevalt me beter, ook al is het niet minder modern!
Overal hoge skyscrapers en de ene nog luxer dan de andere.
Wat ik wel typerend voor Aziatische steden vind, is dat je toch overal bomen ziet, in bijna elke straat!
Daar kan Nederland zeker nog wat van leren; het geeft een stad zoveel sfeer.
Ik bezoek de sterattractie Petronas Twin Towers, ik eet in China Town, bezoek Central Market waar ik wat souvenirtjes koop en neem nog lekker een biertje op het terras voordat ik terug ga naar mn appartement.

Op de 37e verdieping van block A ligt het rooftop zwembad! Ook wel infinity pool genoemd.
Liggend aan de rand van dit zwembad, uitkijkend over deze wereldstad begrijp ik waarom deze zwembaden zo genoemd worden.
Het lijkt alsof je op het randje van de wereld bent terwijl je uitkijkt over een eindeloos doorgaande stad, heel magisch! Zeker zo in het donker, starend naar al die lichtjes..

De volgende ochtend heb ik weer moeite met wakker worden.. Jetlag?
Ik ga dan ook later weg dan gepland en daar baalde ik later ontiegelijk van.. Maar dat lees je straks ;)
Ik ga met de tram naar de Batu Caves, een wereldberoemde Hindoetempel met een hoge gouden Buddah en een trap met 272 treden naar de heilige tempel!
Ja hoor, ik heb het uiteindelijk geflikt!!
Met dat heerlijke Aziatische zonnetje, apen ontwijkend en super hoge traptreden was het best een beetje afzien maar ik klaag niet!
Het was de reis waard! De tempel stelt niets voor, maar het karstgebergte waar de trap tegenaan ligt en de "grot" waar de tempel is, is prachtig!
Een aantal treden lager bezoek ik ook Dark Cave.
Huis van 200.000 vleermuizen en verschillende andere dieren.
Ik koop een kaartje voor een tour en dat is zeker de moeite waard!
Onze gids, Juliana, is super aardig en weet heel veel, niet alleen over de grot maar ook over andere dingen. Toen ik uitlegde dat ik in het zuiden van Nederland woon, een uur rijden van België vandaan, wist ze bijvoorbeeld dat België een Vlaams deel heeft. Wie verwacht dit nu van iemand in Maleisië?
Er zijn vast een aantal Europeanen die dit niet eens weten..

Na dit culturele uitstapje ga ik terug naar het appartement voor een douche. Die had ik nodig haha!
Daarna ga ik naar een andere grote foodstreet: Jalan Alore.
Oeh jammie wat heb ik daar lekker gegeten!
Zoveel eettentjes en zoveel verschillende keukens. Het was moeilijk kiezen..
Eén van de mooie dingen aan KL (en misschien heel Maleisië?), het is multicultureel!
Maar dan ook echt heel veel verschillende culturen. Maleisiërs zijn voornamelijk moslim, daarnaast zijn er veel Indiërs die meestal boeddhist zijn. Maar je ziet bijvoorbeeld ook veel Chinezen die nemen hun eigen geloof weer mee, Confucianisme geloof ik?
Op Jalan Alore heb je dan ook keuze uit allerlei keukens, Thais, Vietnamees, Chinees...

Ik heb uiteindelijk gekozen vor Rund op zn Mongools, hihi ja klinkt erg grappig voor ons Nederlanders! Een gerecht uit Mongolië dus.
Daarna drink ik nog wat in een kroeg en praat met de mensen van de bar, alweer zijn ze super aardig!
Ik ga niet te laat terug naar het appartement, morgen KL verlaten om naar de volgende bestemming te gaan: Cameron Highlands.

Kuala Lumpur: hypermodern, multicultureel, magisch.

1. Corline:
    5 april 2017
    Mooi verhaal schat, like always! Klinkt weer super daar
  2. Sleut senior:
    5 april 2017
    Geweldig verslag zus!! Heel knap geschreven weer, je neemt de lezer echt mee en je enthousiastme spat ervan af! Zo blij dat ik weer mee kan genieten op deze manier❤
    Wat een gave stad KL!!! En heerlijk lijkt me dat eten! Fijn dat de mensen ook zo lief zijn Je hebt denk ik precies de goede dingen meegepakt! Op naar de rest van je avontuur!! XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
  3. Sharon:
    5 april 2017
    Klinkt goed schat! En wat spannend op het vliegveld! Heb je goed opgelost. Je schrijft goed zeg. Kan niet wachten naar de rest van je avonturen. Geniet! Xx
  4. Mama:
    5 april 2017
    Was weer heerlijk om te lezen lieverd wat kan je het weer geweldig verwoorden. Leef weer helemaal met je mee. ga zo door. Blijven genieten meis. Dikke kus. XX
  5. Papa:
    5 april 2017
    Hoi lieverd Nou, gelukkig goed afgelopen op het vliegveld! Even spannend! Dat snap ik.. Oké, maar daarna, jemig, echt vet schat!, super cool dat sfeertje. Je gaat echt in de relaxmodus, lekker hoor. Je schrijft t ook weer zo lekker op! Heerlijk om te lezen. . We kijken weer uit naar het volgende stuk! Heel veel plezier verder hoor! Dikke kussen en knuffels!!