Da Lat

28 november 2016 - Da Lat, Vietnam

Na een paar fantastische dagen in Hoi An trek ik verder naar Da Lat. De reis gaat met een nacht(slaap)bus via Na Thrang naar Da Lat.. In Na Thrang hebben we 1,5 uur om de benen te strekken en te ontbijten. Dit wordt uiteindelijk een tussenstop van 3 uur, de Vietnamezen kijken niet op van een uurtje meer of minder. Vanaf Na Thrang is het een slingerweg steeds hoger de bergen in: Da Lat ligt 1500 meter boven zeespiegel. Tijdens de rit zie je het landschap veranderen. Waar je eerst veel tropische bomen zag, komen nu steeds meer sparrebomen. Ook de grond krijgt een ander kleurtje, heel gaaf om te zien!

Da Lat kan je zien als een uit de kluiten gewassen berg stadje. Het is een grote stad, omringd door bergen. Er hangt een heel gezellig sfeertje, wel veel verkeer. We gaan op zoek naar een hostel. De eerste waar we goede dingen over hebben gehoord zit vol, dus op naar de volgende! Via een klein steegje dat heel stijl omhoog loopt (lekker met je 14kg backpack haha!) komen we bij Lucky D's Hostel. De jongen begroet ons gelijk erg vriendelijk en laat ons zijn hostel zien. Hostel is eigenlijk gewoon krakkemikkig woonhuis met 2 kamers en in die kamers heeft hij stapelbedden gezet en matrassen neergelegd, ja letterlijk matrassen op de grond! Het was eigenlijk wel een beetje komisch om te zien, maar het ziet er schoon en gezellig uit. Er zitten ook een paar leuke mensen in de kamer dus we gaan er slapen! De prijs is er ook naar, voor een nacht betaal je 60.000 Vietnamese dong, daar zit ontbijt en avond eten in. 60.000 dong = € 2,50.

Na het inchecken verkennen we de stad en nemen we een kabelbaan naar een (actief) klooster. In het klooster staan talloze bonsai boompjes in alle soorten en kleuren, erg leuk om te zien en wat een verzorging zal dat zijn! Eigenlijk de eerste tempel die ik bezoek in Viet Nam want de bevolking is voor een grootdeel atheïst en dus zijn de tempels redelijk makkelijk te omzeilen. Maar; leuk om nu de eerste te hebben gezien! Terug bij het hostel maakt Lucky verse springrolls voor ons. Althans de ingrediënten. Het is de bedoeling dat je zelf je springroll samenstelt en rolt. Lekkere samenstelling van: rijstvel, noodle, sla, paprika, ananas, mint en gefrituurde springroll. Dit oprollen en op eten. Goede combinatie, fris: een heerlijke maaltijd! Die avond wilden we eerst mee opstap met de rest van de hostelgenoten, maar de lange reis eist toch wel z'n tol. Ook hebben we voor de volgende dag een volle dag voor de boeg dus we gaan op tijd slapen.

De volgende morgen hebben we een ontbijt van brood met pindakaas: prima en heerlijke pindakaas! Voor de hele dag hebben we weer een Easy Rider geboekt. Twee oudere Vietnamese mannen halen ons op: Aki en Tiu. Ze rijden beide op 2 echt honda motors, dus geen motorscooter, en zijn erg grappig! Aki en Tiu rijden ons vandaag door de omgeving van Da Lat. We rijden een paar slinger de slanger bergwegen door en stoppen middenin een bocht, stappen van de motors af en laten die gewoon staan. We steken de weg over en nu snap ik waarom. We staan aan een afgrond en kunnen meters naar beneden een vallei in kijken met een stadje onderin de vallei. Het is echt prachtig! Da Lat heeft vroeger een vulkaan gekend, hier door is de grond erg vruchtbaar. Da Lat produceert onder andere bloemen, groenten, koffie, zijde en paddestoelen. Bij elke farm stoppen we en krijgen we een rondleiding met uitleg van Tiu. Hij weet ontzettend veel en wilt ons zelfs even over de tijd van de Amerikaanse oorlog (zoals zij het noemen) vertellen.

Na de farms bezoeken we ook 2 watervallen en nog een tempel. Deze tempel is meer gericht op de Vietnamese variant van de buddah. Tiu vertelt dat deze vrouwelijke variant 100 armen heeft waarvan de handen allemaal 1 oog hebben die de kinderen voorstellen die 2 Goden samen hebben gekregen; 1 God van het land en 1 God van de zee. Omdat zij van verschillende landschappen kwamen konden ze niet samen blijven en dus werden de kinderen opgedeeld en gingen zij ieder hun eigen weg en verdwenen in hun landschap. Behalve het eerste kind, die werd de eerste leider van het land. Erg interessant! En ja, de watervallen. Die zijn gewoon prachtig, zie foto's! Die avond neemt Lucky ons mee naar een vegetarisch restaurantje; street food! Het smaakt heerlijk. 'S avonds pakken we de nachtbus naar Ho Chi Minh City, ook wel Sai Gon genoemd.

Da Lat: mooie bergstad, waanzinnige bergachtige omgeving, leerzame tours, vriendelijke mensen en prachtige watervallen!

1. Sleut senior:
    2 december 2016
    Wat een leuke tussenstop weer deze zus!!
    Wat een hoop cultuur weer en lieve mensen!
    Zo leuk hoe je na denkt over die bonsaiboompjes, dat het veel onderhoud is, zou ik ook gelijk aan denken!! Die moeten natuurlijk allemaal met de hand geknipt worden en water geven uiteraard
    Mooi verslag weer :) ❤️ Xxxxxx