Hoi An

25 november 2016 - Hoi An Ancient Town, Vietnam

WAUW WAUW WAUW!!! Hoi An; mijn favoriet tot nu toe!!

De reis naar Hoi An begon met een lichte kater van het Happy Water. Na 3 uur slaap, om 4 uur 's nachts de bus pakken; heerlijk! Na een flink lange rit kom ik aan in Hué waar ik een tussenstop heb voor ik door reis naar Hoi An. Het gaat allemaal heel gejaagd en onduidelijk. Het is een lange reis en ik was niet fit (eigen schuld) en tegen de tijd dat ik dan eindelijk in Hoi An ben aangekomen heb ik een beetje een dipje. Vooral omdat ik erg moe was denk ik en het regende ook best aardig, niet bevoordelijk voor je stemming.
Ik heb die middag dan ook lekker even 2 uurtjes op bed gelegen en toen ik om 17.00 uur uit bed ging was het dipje al een heel eind over!

Gelukkig is het nu droog en ik spreek af met een Nederlands meisje die ik al eerder had ontmoet tijdens deze reis, zij is nu ook met een Zweeds meisje. Ik neem een taxi naar het oude centrum en wat ik hier zie en voel zodra ik daar aankom kan ik heel moeilijk onder woorden brengen. Ik ga de stad sowieso te kort doen met mijn woorden want het is vooral een sfeer die er hangt wat het zo geweldig maakt, probeer dat maar eens onder woorden te brengen.. Het oude centrum heeft geen voertuigen dus dat is al rustgevend. Verder hangen er overal gekleurde lampionnen, overal ruik je de heerlijke geur van wierook en alle winkeltjes en restaurants hebben een mooie Franse stijl en zijn klein en knus. Ik ben nog nooit in zo'n sfeervolle stad geweest, alleen daar rondlopen is al ultiem genieten.

We eten die avond wat op een dakterras en daarna komen we een Portugese broer en zus tegen. Ik had ze al ontmoet in de bus en slaap ook samen met hen op een dorm. We doen nog met zn alle een drankje en lopen daarna terug naar het hostel, nog even geen nachtleven (wat hier wel goed schijnt te zijn).
Helaas volgende morgen ook weer regen. Maar dat houdt me niet tegen; dat geweldige centrum wil ik weer in! Tijdens het ontbijt kom ik weer een ander Nederlands meisje tegen die ik al eerder in Sa Pa heb ontmoet en zij is samen met een Engels meisje. We spreken 's middags af om te lunchen.

Hoi An staat onder andere bekend om het maken van kleding op maat, dus ik besluit eerst naar een kledingzaak te gaan voor wat kleding!
Ik laat een lange jurk aan meten en een shorts met top. Allemaal van een stof die ik zelf uit kies en met het design dat ik zelf wil. Het is een ontzettend lief vrouwtje en ze begrijpt volgens mij goed wat ik graag wil. Dezelfde middag om 5 uur kleding al passen!
Daarna in het centrum koop ik souvenirtjes! Al die tijd heb ik me ingehouden en niets gekocht maar hier in Hoi An is het centrum zo prachtig dat ik graag alles hier wil kopen. Dat zodra ik thuis ben, ik kan denken: dat heb ik in Hoi An gekocht!

Na het passen van mn kleding (geweldig!!) ga ik met de andere meiden naar een Water Puppet show. Een typisch Vietnamese trekpleister. Ik vind het veel leuker dan ik dacht dat ik het zou vinden! Er worden Vietnamese legendes, seizoenen en werkprocessen op het platteland uitgelegd met marionetten poppen op het water. Ik had gedacht het kitsch te vinden maar de verhalen/geschiedenis die de poppen uitbeelden maken het erg leuk; je leert Viet Nam weer een beetje beter kennen.
Na de show gaan we terug naar ons hostel, eten daar wat en raken tijdens Happy Hour aan de praat met een aantal mensen en gaan die avond wel het nachtleven verkennen! Gezellige avond met wat drankjes en nog meer gezellige mensen. Ook eindelijk een Banh Mi gegeten. Na het stappen hoort een lekkere hap, ook hier in Viet Nam. Banh Mi is een Vietnamese sandwich met Franse invloed die je kan halen bij een soort bakfiets waar een eetkraampje van is gemaakt. Die Franse invloeden kom je eigenlijk overal tegen in Viet Nam.

De derde dag slapen we een klein beetje uit, hebben we een ontbijt en checken we alvast uit. GEEN REGEN!! Yess, lucky us!! Ik ga nog een keer naar de kleding shop voor een laatste passing; alles is perfect nu! Had ik maar meer kleding besteld, wat een vakkundige mensen!! Na het passen rap naar An Bang beach. Het weer is niet heel goed, er is een typhoon in de Filipijnen en dat merk je hier ook, heb ik mij laten vertellen. De zee is erg ruw en de lucht blijft bewolkt, maar daar staat Central Viet Nam bekend om in deze tijd van het jaar.
Aangekomen op An Bang beach stel ik me voor dat het prachtig weer is en dat ik in bikini hier op strand lig, dan had ik me in Hoi An wel een week (of twee?) kunnen vermaken! Echt ook een prachtig strand met leuke eettentjes! We hebben deze middag om 5 uur de nachtbus naar Da Lat. Ik ga in de bus zitten met een steek in mijn hart: Hoi An, wat ben jij geweldig! Tot ooit!

Hoi An: prachtig oud centrum, gezellig, knus, sfeervol, talloze gekleurde lampionnen, wierook, FAVORIET!!

1. Sleut senior:
    28 november 2016
    Nou, mijn reacties worden ook eentonig zus!! Wat een GEWELDIG reisverslag weer!! :-)))
    Hoi an lijkt mij fantastisch!! ❤️❤️
    Ik proef de sfeer helemaal zoals je het beschrijft! Ben echt benieuwd naar die kleding! En super leuk die watershow! Ik heb ook zoiets in Indonesië gedaan, zo leuk om de cultuur en de geschiedenis weer wat beter te leren kennen! Top geschreven zussie, ben trots op je!! Xxxxxxxxxx
  2. Inge Braspenning:
    heee babbette!

je verhalen lezen betekent dat ik ook een keer een berichtje moet achterlaten uiteraard :). ik vind echt dat je het geweldig opschrijft, heel leuk om te lezen. je onderneemt ook echt megaveel en het loopt allemaal supersoepel daar, heel fijn zeg èn knap van je, want dat flik je toch maar in je eentje allemaal. guje guje! hahaha ik moest lachen om die foto van die watershow, had er zelf echt een heel ander beeld bij maar er staan ook gewoon allemaal mensen in het water haha, hilarisch maar superleuk om idd zo wat meer te leren over vietnam! heel veel plezier nog!

liefs inge
  3. Perry:
    28 november 2016
    Super verhaal bed!! Door het te lezen krijg ik een goede indruk van hoe het daar is Heel veel plezier nog
  4. Claudia:
    28 november 2016
    Volgens mij wordt dit niet je laatste reis
    Leuk om te lezen ,je voelt echt dat je geniet!
  5. Mama:
    28 november 2016
    Was weer heerlijk om te lezen. Blijven genieten meis. Dikke knuffel. Hou van je. XXXXXXXXX
  6. Arianne:
    28 november 2016
    Nu wil ik de volgende keer met je mee haha, het klinkt zo goed! Kleding op maat maken , hahaha nee grapje. Ben zo blij dat je het zo leuk hebt, en leuk dat wij zo ook een beetje van jouw reis meekrijgen. Geniet er nog van, dikke kus
  7. Miranda:
    29 november 2016
    Babette, lees dat het reizen alleen je goed af gaat! Ik ben ook in Hoi An en Hue geweest. Ga je nog naar Danang? Het is zeker niet meer gelukt om Aga te ontmoeten? Groetjes uit Dubai! X Miranda
  8. Papa:
    30 november 2016
    Wat een sfeertje in het verhaal schat, het raakt me echt.. Ik kan me goed indenken hoe je je moet voelen met al die indrukken. Geweldig! Vasthouden ! Hou van je, dikke knuffel ♡