Phong Nha

23 november 2016 - Phong Nha, Vietnam

Tijdens het wachten op de nachtbus naar Phong Nha kom ik een Italiaans meisje tegen, een Duits sprekend, Italiaans meisje. Nooit geweten dat er een Italiaans deel was dat Duits sprak. Dat is gekomen na de Tweede Wereldoorlog vertelt ze me, waar een deel land is gegeven aan Italië. Een beetje hetzelfde verhaal als de Elzas en Frankrijk na de Tweede Wereldoorlog. Weer wat geleerd!

We komen om 4 uur 's nachts aan in Phong Nha en hebben allebei nog geen accommodatie geboekt, dat hoort ook gewoon bij het backpacken vind ik! We hebben beide hele goede verhalen gehoord over het Easy Tiger hostel dus we besluiten gewoon daarheen te lopen en kijken of er iemand wakker is. En ja hoor, er zit een Australische jongen achter de balie en hij vertelt ons dat hij nog 2 bedden heeft en dan we hier kunnen chillen totdat we kunnen inchecken: sweet!! Buiten hangen hangmatten en smeult nog een houtkorf na. Slapen: geen probleem!

Om 9 uur is er een bijeenkomst waar een andere Australische man, ondertussen al 3 jaar local, ons een uur lang vertelt over de geschiedenis van Phong Nha en wat er te doen is in de omgeving: erg leuk! We besluiten deze dag 2 fietsen te huren en de omgeving te verkennen en dan de volgende dag een Easy Rider te boeken en 2 grotten te bezoeken! Een Easy rider is een local die je mee neemt achterop zijn motor, geen betere gids dan een local natuurlijk!

Het fietsen valt een beetje tegen, de kant die wij hebben gepakt is niet heel bijzonder. Daarbij komt kijken dat de fietsen echt krotten zijn dus het fietst ook niet heel lekker. Maar helaas kan niet alles altijd even mooi zijn natuurlijk. Tijdens de lunch begint het te regenen. Phong Nha ligt nu echt in Centraal Viet Nam en dat merk je aan het weer. Gelukkig hebben we allebei een regenponcho bij dus we springen maar op de fiets terug naar ons hostel. Duurde nog eventjes 45 minuten haha dus we waren ondanks de poncho nog best redelijk doorweekt. Na een heerlijke douche, gaan we in het café zitten van ons hostel en genieten van wat biertjes, eten en live muziek!

De tweede dag in Phong Nha begint weer met regen. Al hebben we geluk met alleen wat regen want een week of aantal weken geleden stond het water nog een meter hoog en was alles overstroomd! We stappen achterop bij de Easy Rider en beginnen aan onze tocht. Jeetje wat eng soms hoe die rijden!! Meerdere keren stond mn hart even stil, maar toch op 1 of andere manier is het niet moeilijk om ze te vertrouwen, je gaat er een beetje van uit dat ze weten wat ze doen. Een ontzettend gave rit met flinke bergen en ook heel sterke dalingen. Tijdens die lange sterke daling zetten ze hun motorbike uit en hangen ze alleen achterover en remmen hier en daar wat: doodeng vond ik het haha maar alles goed gegaan!

De eerste grot die we bezoeken is fantastisch, heel hoog en mooi gesteente! De grot heet Paradise Cave. Het is een flinke wandeling en klim er naar toe, maar het is het zeker waard! Zie foto's! De tweede grot heet Dark Cave en is een modder grot. Om in deze grot te komen moet je ziplinen, yeahh dat was gaaf!! Daarna zwem je een stuk en maak je ook een wandeling (lees: klimmen en klauteren) en kom je uit in een modderbad. Wat vet is dat zeg! Je kan je benen optrekken en zittend drijven in de modder, je bent echt een lichtgewicht! Hele gave ervaring. Na ons zelf goed te hebben besmeerd met modder, het is namelijk erg goed voor je huid, gaan we weer naar buiten en zwemmen en kayaken we terug naar het begin van de tour!

Terug bij het hostel lopen we een Duits stel tegen het lijf die we wel vaker zijn tegen gekomen. Zij gaan om 6 uur spring rolls maken bij de buren, of we mee gaan. Ja natuurlijk, super leuk! Wat ben ik blij dat we dat hebben gedaan, dit was zo'n fantastische avond! Een Amerikaan en een Australiër doen ook mee. Het lokale vrouwtje heet Theu en is getrouwd met een Canadees. Deze mensen zijn zo vriendelijk en vertellen ons hun hele verhaal! Na wat biertjes komt het Happy Water weer op tafel, deze keer iets minder sterk 35-40% zoiets. Tegen de tijd dat we terug gaan naar ons hostel zijn we best teut! Het is ondertussen een uurtje of half 11 en hier is het ook aardig feest: we nemen nog een biertje en dansen en feesten lekker mee! Tegen 12 uur sleep ik mezelf naar boven want ik moet echt gaan slapen, wekker gaat om half 4 want ik moet om 4 uur de slaapbus pakken naar Hoi An: Auw!

Phong Nha: wilderige natuur, prachtige grotten, veel activiteiten te ondernemen en ontzettend lieve mensen van hostel: Nguyen Shack! Een mooi ingericht hostel waar ik zeker de volgende keer zou gaan slapen!

1. Mama:
    26 november 2016
    Wat heerlijk om te lezen meis. En wat een super leuke foto van je. Tranen in mijn ogen. Ik kan zien dat je het heel erg naar je zin hebt. Mama geniet lekker mee. XX
  2. Perry:
    26 november 2016
    Weer een mooi verhaal bed!! Wat kan je dat toch leuk vertellen Ben blij dat er zo van geniet Op naar je volgende blog
  3. Papa:
    26 november 2016
    Best een ontroerend verslagje Betsoe ⊙⊙. Mooi geschreven weer. Mama zei het al: we genieten lekker met je mee ♡
  4. Meike:
    26 november 2016
    Lieverd wat leuk om te lezen weer!! Genietse daar xxxx
  5. Mieke:
    26 november 2016
    Wat een mooie verhalen heb je Babette!
    Het is duidelijk dat je erg geniet!. Geniet nog maar even verder en pas goed op jezelf! Dikke kus!!