Mekong Delta

2 december 2016 - Mekong Delta, Vietnam

We besluiten de Mekong Delta te bezoeken door middel van ene tour. Achteraf was dit niet zo'n hele slimme zet, maar zonder tour had ik eigenlijk ook niet geweten hoe het zou zijn..

De Mekong is 1 van de belangrijkste rivieren in Azië.
Hij begint in China, gaat door Laos, Thailand, Cambodja en zodra het Phnom Penh in Cambodja passeert vertakt de rivier zich in Vietnam. Dit wordt dit Mekong Delta genoemd. Hoeveel land van de Mekong Delta onderwater ligt verschilt per seizoen en de waterstand.

We komen met de bus aan in MY Tho en lopen richting de kade waar zich gelijk al een hoop toeristen bevinden.
We hebben een groep waar een aantal leuke mensen in zitten maar ook een groep ellendige Chinezen.. (sorry als ik iemand beledig, deze groep was echt irritant!)
Vanaf de kade vertrekken wel 10 boten tegelijk, super toeristisch dus. Erg jammer!
De eerste dag gaan we naar een bee farm, kokossnoep fabriek en doen we een boottocht. De eerste stop is Unicorn Island (HAHAHAHA jullie vrienden snappen hem :D) ik had gehoopt dat er een reden was dat het eiland zo heette of in ieder geval een naambord ervan maar niet kunnen vinden.
De bee farm bestaat uit een kistje met 4 planken en bijen.. Wauw wat een bee farm!
We doen daar ook een boottochtje van 5 minuten in een gegraven riviertje.
De nadruk lag ook vooral op fooi krijgen voor niets en proberen spullen te verkopen.
Hier ga ik dan ook verder geen tijd aan verspillen, het sloeg nergens op.
Als laatste gaan we naar een kokossnoepfabriek, ook erg toeristisch maar wel leuk om te zien hoe ze het maken en ze smaken heerlijk!

Als we terug zijn bij de kade in My Tho gaan we verder met de bus naar Can Tho waar we in een hotel slapen. De stad is mega groot en dit had ik echt niet verwacht. Het deed me denken aan Ho Chi Minh City.
Die avond verzamelen we de leuke mensen en gaan we uit eten. Daarna doen we nog een drankje bij een locale bar op het water. Erg leuk en gezellig!

De tweede dag maakt gelukkig veel goed: geen irritante Chinezen!! En minder toeristisch.
We gaan met de boot naar Cai Rang waar de floating market zich bevind. Het is ongeveer 40 minuten varen en een stuk rustgevender dan de vorige dag. Eindelijk even genieten van de leuke kant van Mekong Delta!
De floating market is een plek waar allemaal boten voor anker liggen en als je iets wilt kopen leg je jouw boot aan een verkopende boot vast en kan je jouw bestelling plaatsen en direct in jouw eigen boot overleggen. Leuk om te zien!
Ik denk dat het ananas oogsttijd is want er liggen heel veel boten met ananas.
Na de floating market gaan we naar een noodle farm. Het is een familiebedrijf die noodles produceren zonder toegevoegde stoffen. Ze werken hard van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat en kunnen per dag (als het niet regent) zo'n 500 kg per dag produceren. Ze verdienen hier 100 dollar per dag aan, per persoon is dit 10 dollar want ze zijn met 9 a 10 mensen per dag.
Voor op het platteland is dit goed verdiend, in de stad zou het weinig zijn.

Als laatste stoppen we in een soort tuin waar je kan rond lopen en relaxen. Elke dag hebben we een tussenstop waar je kan lunchen en ze serveren er gekken dingen.
Slang, krokodil, waterrat.
Noem me een mietje, maar ik heb het niet geprobeerd. Het idee en de foto's in het menu deden me nou niet echt watertanden.
Terug in Can Tho hebben we nog wat vrije tijd om te lunchen en shoppen en daarna gaan we terug naar Ho Chi Minh City waar ik nog een nacht verblijf voordat ik naar mijn laatste stop vlieg: Phu Quoc.

Die avond verken ik nog eens het nachtleven samen met Eva, erg leuke meid die ik in Mekong Delta heb ontmoet.
We gaan naar Glow Skybar. Prachtig uitzicht vanaf dit hoge hotel over heel Ho Chi Minh City.
De prijzen zijn bijna net zo hoog als de bar zelf.
Na een biertje gaan we naar Lush club. Prijzen zijn een stuk normaler en er komt voornamelijk lokaal volk.
We doen daar nog een drankje en besluiten daarna terug te gaan naar ons hotel, erg boeiend was het niet maar leuk om gezien te hebben!

Mekong Delta: toeristisch, interessante keuken en ligging.

1. Sleut senior:
    7 december 2016
    Hahaha zus die chinezen zijn ook zooo irritant soms!! Verschrikkelijk haha.. Unicorn eiland hahaha gaaf! ;-))
    Jammer van het vele toeristme maar gelukkig ook weer leuke dingen meegepakt!
    Bijna thuis wihooooeeeee!!! Can't wait :-))
    dikke KUS! Geniet van je laatste kostbare momenten daar lieverd! X
  2. Mama:
    7 december 2016
    Viel misschien wat tegen maar ik heb weer genoten van je verhaal. Zo leuk beschreven wat je daar weer allemaal hebt meegemaakt. Nu nog even relaxen en je klaar malen voor de terugreis. Wat is het snel gegaan meis. Maar wat een ervaring rijker. Blij dat je weer naar huis komt en benieuwd naar alle foto's en verhalen. Gaat gezellig worden. Geniet ze en tot snel lieverd. Xxxxxxxxx